Pages

Thursday, December 4, 2014

Aku tak boleh tido. So aku decide untuk tulis kat blog untuk biar mata aku ni penat. But seriously benda ni tak elok di buat nye selalu. Dah memalam our eyes and body should have enough rest untuk keesokkannya. Biasanya aku paksa je mata tutup and tidur. Tapi malam ni aku terfikir pulak nak tulis blog.

Biasanya jugak aku jarang luahkan what is going on in my head. Biasanya aku kuburkan sajer dalam kepala dan pemikiran. Acting like nothing had happened. Biasanya aku mengadu sajer kat Allah. Macam lagu nasyid In-Team tu, " di hati ini, hanya Tuhan yang tahu.." okey sambung sendiri la nak nyanyi habis.

Memang the best place yang boleh mengadu ialah Allah. My second best choice is my own sister. Third is upcoming. hihi. Dengan Allah ada lah tata tertib untuk mengadu. Dengan manusia walhal dengan kakak sendiri pun, aku tibai je cakap semua. haha. its more like a therapy diri. semua orang perlukan someone to hear your story.

If ada someone yang nak share story dengan you guys, all that you guys need is LISTEN attentively. That was such a HUGE help untuk orang yang suka bercerita atau share masalah dengan you. Sebab all the burden falls a while, puaskan hati, luahkan semua, even you did not have any solutions to make.

Ada juga yang choose to not tell anyone. Its not that dia tak nak share masalah or story dia, but dia cuma memilih siapa yang dia percaya untuk dia boleh share cerita tu. If you terpilih untuk dengar luahan hati dan masalah cerita dia, you are the lucky number one. Congratulations. hahaha.

Rasa beban tak bila kita dengar masalah orang ni ? Well, apa gunanya lahirnya kaunseling2 bagai tu, pakar motivasi pun banyak yang boleh rujuk. Ustaz ustazah pun mainkan peranan yang besar. Bagi yang ada ilmu, sudah tentu boleh menjawab dengan ilmu. Bagi yang kurang ada ilmu, sekadar mendengar sahaja sudah cukup. Kau tak payah la pulak duk mengtokok tambah buat orang yang ada masalah tu lagi kusut.

I have several friends yang susah nak cerita apa masalah dia. Susah nak buka mulut. Walhal aku pun sendiri macam tu. So aku faham. Not everything we want to share with everyone. Like i said earlier, with certain people sahaja. Allah misalnya ialah jalan terbaik.

Bila kita dah cerita kat Allah apa kita buat ? Kita tawakal sahaja. Selain kita usahakan atau ikhtiarkan sesuatu. Kita doa biar Allah tunjukkan jalan. All these helps rather than you mengadu for those people yang nonsense yang tak boleh tolong you all sgt pun. Manusia tetap manusia. Punya kelemahan. Allah sahaja dengan sifat sempurna Maha Mendengar segala rintihan hamba2nya.

Bila kita ada iman, kita akan percaya pada Allah. Manusia kau tak boleh percaya sangat. Ditikamnya dari belakang. Dikhianatinya kita. Berpeganglah pada sesuatu yang kepercayaannya berteraskan sunnah nabi dan agama Allah. InsyaAllah semuanya selamat dalam peliharaan Allah jua.

Nampak tak, aku sebenarnye tak ade ape pun nak cite. Nak cite pasal life pun bukan. Ni lebih kepada motivasi agama ni hahaha. Aku saje je nak buat mata aku penat ni, ni pun dah start lenguh blakang duk menaip. okey la tu. Kalah duk taip assignment mase kat U dulu hahaha. Mase kat U dulu paling malas. Tapi last2 keje siap gak. hahaha. Okey what.

Okey la nak tido dulu ni. okeydu! Follow2 la tweeter kite. muahehe. Assalamualaikum. Selamat malam. :)

No comments:

Post a Comment